قرين ابو وديع - اليك القصة
قرين ابو وديع - اليك القصة
(قالوا الناس إنك بايعني ياما قالوا الناس عليك... قولت شاري سيبوه يبيعني زاد كلامهم حبي ليك)
ده الصوت اللي خرج من سماعات الكمبيوتر اللي ف الأوضة اللي ف شقتي اللي انا عايش فيها لوحدي من بعد موت امي و ابويا و جواز اختي الكبيرة، كنت قاعد بشرب سيجارة حشيش انا و عمر صاحبي و احنا بنسمع أغنية "لو نويت" للفنان جورج وسوف، فجأة لقيت عمر بص لي و قال....
- ياه ياض يا محمد لو حضرنا حفلة لعمنا جورج وسوف... الرجل ده انا بحبه اوي و نفسي اشوفه و هو بيغني لايف ولو لمرة في حياتي قبل ما اموت.
خدت نفس من السيجارة و قولت لعمر...
- انت عارف تذكرة الحفلة بتاعته بكام؟!....
و حتى لو قدرت تجيب حق التذكرة صدقني مش هيدخلوك الحفلة بالشبشب اللي انت لابسه ده.
خد عمر السيجارة من أيدي و خد منها نفس و قال لي و هو بيخرج دخان من أنفه اشبه بدخان عربيات البطاطا...
- ما احنا ممكن نخليه هو اللي يجي يغنيلنا!
وقتها سحبت السيجارة من أيده و قولتله و انا بضحك بعد ما اخدت نفس منها...
- و ده هتجيبه ازاي يا نجم... هتنادي عليه و تقوله يا ابو وديع ف هيجي؟!
مسك عمر الماوس بتاع الكمبيوتر و بص في الشاشة و قال لي و هو بيقلب في صفحة من صفحات الأنترنت...
- النهاردة كنت بقلب في منتدي من المنتديات و لقيت واحد كاتب تعويذة بتقدر بيها تحضر قرين أي حد انت عاوز تحضر قرينه... ف احنا بقى لو نفذنا الكلام اللي هو كاتبه ده ممكن نحضر قرين ابو وديع و نخليه يغنيلنا لايف من غير ما ندفع ولا مليم!
ضحكت بصوت عالي و قولتله...
- الله يخربيتك ياض يا عمر... انت الحشيش بيخليك تتسطل و تقول أي كلام و...
قاطعني لما قال بحزم...
- انا مابهزرش على فكرة يا محمد... انا فعلًا عاوز احضر قرين جورج وسوف و اخليه يغنيلي لوحدي.
رديت عليه بحزم انا كمان...
- بقولك ايه يا عم انت... انت فل اوي كده النهاردة و ياريت ماتشربش تاني لأنك كده بدأت تخرف، و ياريت تغور بقى يا عمر عشان انا عاوز انام لأني لازم الصبح اصحى بدري اروح شغلي.
قام عمر و راح ناحية باب الشقة اللي قصاد باب الأوضة و هو بيقولي...
- انا همشي يا عم بس انا عرفت اسم الموقع و اقسملك بالله هحضر قرين ابو وديع.
رديت عليه و هو بيفتح باب الشقة و بيخرج...
- يلا ياض يا ابن المهبوشة روح نام... الله يخربيت اللي قالك تشرب حشيش.
روح عمر لبيته و انا قفلت الكمبيوتر و طفيت السيجارة ودخلت نمت و تاني يوم روحت الشغل، استمرت الحياة لكن عمر ماظهرش ولا جالي البيت زي ماهو متعود لمدة كام يوم، بصراحة انا قلقت ف اضطريت اروح له البيت و اسأل عليه، روحت بيت عمر و بعد خبطات عالباب فتح لي والده اللي رحب بيا و دخلني الصالون، قعدت قصاد ابو عمر و قولتله...
- عمي هو عمر مابيظهرش ليه بقاله كام يوم؟!
رد عليا و هو متأثر اوي و قال...
- من كام يوم يا ابني سمعت صوت عمر وهو بيزعق بكلام مش مفهوم جوة أوضته بالليل، بصراحة انا قلقت ف فتحت عليه باب الأوضة لقيته قاعد في الضلمة و مولع ٣ شمعات و عمال يقول كلام مش مفهوم بصوت عالي، فتحت النور عليه لقيته ماسك صورة للمطرب جورج وسوف و هو قاعد عالأرض و قصاده ال ٣ شمعات، أول ما ولعت النور لقيته زعق لي و اتخانق معايا ف انا اتخانقت معاه و ماعرفش هو كان بيعمل كده ليه، المهم يا ابني من تاني يوم بدأ حاله يتلغبط و بدأ يتشنج و يعمل حاجات غريبة لدرجة إنه كان هيرمي نفسه من البلكونة، كتفته انا و اخوه و بعد ما بقى أهدى بص لي و قال لي إن انا السبب في اللي جرى له لأني قاطعته و هو بيحضر قرين جورج وسوف!
وقتها يا ابني انا و اخوه خدناه و وديناه بالعافيه لدكتور نفساني قرر إنه لازم يتحجز في المستشفى لأنه للأسف مريض نفسي و كمان اكتشفنا إنه بيشرب حشيش!
وقتها بلعت ريقي و قولت لابو عمر...
- يعني عمر دلوقتي في مستشفى المجانين؟!
رد عليا و قال وهو بيدمع...
- اه يا ابني... ابقى روح زوره يا محمد... الا انت صحيح ماتعرفش إنه كان بيشرب حشيش؟!
جاوبته بارتباك....
- لا يا عمي ماعرفش الا منك دلوقتي... عمومًا انا هروح له.
خدت عنوان المصحة اللي فيها عمر من ابوه و روحت عشان ازوره لكن لما روحت و قابلت الدكتور اللي بيعالجه قال لي إن انا ماينفعش ازوره و لما سألته ليه ماينفعش كان رده إن عمر موجود في أوضة العزل عشان مايأذيش نفسه و لما سألته عن موضوع تحضيره لقرين جورج وسوف و هل ده فعلًا سبب في اللي حصل له ولا لأ، رد عليا و قال لي إن عمر جاله مرض في المخ بسبب شربه الكتير للحشيش و المرض ده هو السبب في اللي حصل له؛ و كمل الدكتور كلامه و قال لي إنهم بيحاولوا يعالجوه نفسيًا و عضويًا و إن اللي كان بيعمله بإنه بيحاول يحضر قرين للمطرب اللي هو بيحبه مالوش أي علاقة باللي وصل له و إن اللي وصل له ده كله بسبب الحشيش...!
مشيت من المستشفى و انا من جوايا بتقطع على عمر و على اللي حصل له لكن للأسف حزني بقى أكبر لما عرفت بعد كام يوم إن عمر مات!!!
مات عمر و بعد الدفنة و العزا دخلت في حالة اكتئاب خرجت منها بالعافية بعد مرور شهور لما انشغلت في شغلي و ف حياتي، خرجت من حالة الاكتئاب و بطلت حشيش و بطلت كمان اسمع جورج وسوف لكني لحد النهاردة كل ليلة بحلم بعمر لما بنام وهو بيغنيلي نفس الأغنية اللي كنت بحب اسمعها انا وهو و كمان بيقولي في الحلم إنه مات بسبب تحضيره للقرين مش بسبب الحشيش... ده غير إن كل ليلة بصحى مفزوع على صوت عمر وهو بيغني بصوت عالي و بيقول....
(قالوا الناس إنك بايعني ياما قالوا الناس عليك... قولت شاري سيبوه يبيعني زاد كلامهم حبي ليك)
و لما بصحى مابلاقيش حد!!
تفتكروا عمر مات بسبب الحشيش ولا بسبب تحضيره لقرين ابو وديع؟!
تمت
محمد شعبان
مجموعة تفسير الرؤى والأحلام على فيسبوك
لا توجد تعليقات حتى الآن "قرين ابو وديع - اليك القصة "
إرسال تعليق
ملاحظة للجميع