جبل الجن 👻الجزء الثاني - اليك القصة

جبل الجن 👻الجزء الثاني - اليك القصة



الحلقة التانية
جبل الجن
فوقت لقيت نفسي في بهو قصر فاخر وقبل ما أتأمل ملامح القصر لقيت حد بيقول_على فكرة إنت مش مخطوف
فالتفتت على شمالي, كان راجل في أواخر الخمسينات قاعد علي كرسي صالون وماسك سيجاره فاتعدلت من رقدتي على كنبة الصالون وعقدت حواجبي وانا بقول=أمال جايبيني تفسحوني مثلا ولا إيه,
فاتعدل في قعدته وبص في عينيا وقال_أنت مابتخافش, يعني لو قلنا أن معدل الخوف عند البشر ممكن يتقاس بمقياس من واحد لعشرة حسب شدة الخوف في المواقف المرعبة فانت ممكن يكون معدل استفزاز خوفك واحد من عشره او اقل,,
وساعتها شاور على لاب توب كان على ترابيزه قدامي وقال لي_افتح الفيديو اللي قدامك
=أنا لا هفتح فيديو ولا همسك لابات, أنا عايز أعرف انا هنا بعمل إيه
_الفيديو اللي على اللاب هو الفيديو الأصلي بتاعك لما كنت في الغرفة التانية بتاعت بيت الرعب,, على فكرة,, من أكتر الحاجات اللي ممكن تضاعف رعبك هو إنك تشوف نفسك وأنت خايف عشان يبقى شعور الخوف الطبيعي نابع من جواك إلى جانب شعور رعب تاني داخلك من خلال عينيك اللي أنت شايف بيها نفسك وأنت مرعوب, يعني رعب مزدوج
ودا اللي هم بيحاولوا يعملوه في بيت الرعب
حالات كتير من اللي دخلت الغرفة التانية دي قطعوا التجربة بتاعتهم وطلعوهم,, وحالات كتير عدت وكملت مع معدلات نبضات قلب عالية جدا,,
معظم الناس كان الفيديو بيعرض منظرهم العادي من غير ما الديزاينرز يلعبوا فيه لأنهم كانوا بيبقوا مرعوبين طبيعي,, اما انت فالفيديو بتاعك كان ملعوب فيه عشان تشوف نفسك مرعوب لانك في الحقيقة كنت عادي جدا
ساعتها أكلني الفضول إني اشوف الفيديو ففتحت اللاب وضغطت على الفيديو الاصلي,, الصورة ماكنتش مهزوزة ولا مشوشة زي اللي شفتها في شاشة الغرفة التانية,, وفعلا كان واضح عليا اللامبالاة,, ويمكن لو في حاجة فعلا هزت خوفي وانا في بيت الرعب كانت فكرة أني اشوف نفسي وأنا مرعوب دي
فابتسمت بلامبالاة=فعلا انا كنت حاسس أن في حاجة غلط,, لكن المطلوب دلوقتي إيه,, هتشغلوني معاكم في الرعب مثلا وتجربوا عليا الالعاب
ساعتها ابتسم ابتسامه باهته وكأنها ابتسامة مصحوبة بغصة وقال_أنا ماليش دعوة ببيت الرعب,, كل ما في الأمر إن صاحب بيت الرعب دا صديقي وكان بيعملي خدمة,,
=وهي أنه يبلغك بالناس اللي بتتجاوز الاختبار بنجاح
_مش نجاح وخلاص, احنا كنا بنبحث عن حالة نادرة وسبحان الله وقعنا فيها بسرعة
=بردو مافهمتش المطلوب إيه
_أنا إبني مختفي من شهر تقريبا,, هو كان طايش شوية,, وكل شاب فيكم وليه طيشه,, كان زي ما بتقولوا كده مغامر,, بس كان مغامر فيما يخص الماورائيات وخاصة الجن والاشباح,, كان بيصور فيديوهات في القصور والبيوت المهجورة,, أو في الصحرا والجبال والكهوف أو حتى في ممرات البحيرات الكثيفة,,
ومن شهر تقريبا أبني طلع رحلة سفاري في سينا لكن بعدها اختفى ولما سألنا القايمين على الرحلة باستخدام سياسة العصاية والجزرة وبسؤال صحابه المقربين إتأكدنا أنه أختفى في كهف أو مغارة في وسط سلسلة جبال في قلب سينا,, بدو المنطقة اللي هناك بيسموه جبل الجن,,
الكهف دا ماحدش عارف طوله قد إيه لأن ماحدش قدر يكمل فيه,, البدو نفسهم قدمت لهم كل المغريات عشان يوافقوا يدخلوا يدوروا على إبني ورفضوا وقالوا إن ياما ناس دخلته ومارجعتش , جبت فرقتين حراسات خاصة مع بعض ودخلت معاهم وقبل مرور نص ساعة كنا طالعين,, الكهف من جوه فعلا عامل زي متاهة أنفاق وفيه منحدرات وفجوات وحفر وممرات وأخاديد ولو كملت فيه احتمال كبير جدا ماترجعش وكل الوسائل الالكترونية مش شغاله جواه,,, دا غير الأمور والاصوات الغير طبيعية اللي بتحصل جوه,, وطبعا الشرطة عمرها ما هتقدر توصل أكتر من اللي وصلت له فرق الحراسات الخاصة فمافكرتش أفتح على نفسي سين وجيم
وطول الفترة اللي فاتت دي وأنا مقيم هناك في المنطقة اللي جمب الجبل مع تجمع بدوي,, لغاية ما في يوم وصل للتجمع دا شيخ كبير من كباراتهم وبيقولوا عليه أنه له بركات فحكوا له حكايتي فطلب يقعد معايا وقال لي كلام أنا مش مقتنع بيه بس أهو الغريق بيتعلق بقشايه,, قال لي إن الكهف دا ليه عمّاره من الجن,, وسكان كهوف سيناء غير أي عمّار أو جن تاني,, وقال لي لو عايز إبنك يرجع فاللي هيقدر يجيبه واحد يدخل لجوف جوف الجبل من غير ما يفكر في طريق الرجوع زي ابنك ما عمل,, واللي هيدخل دا يكون لوحده ويكون يقدر يتحمل حضرتهم من غير ما يتهز ولا يجزع, لأن غير كده يا اما بيموت وينشف الدم في عروقة,,,  يا أما هم ما بيظهروش وهو يتوه ومايرجعش,, فلو قدر يتواصل معاهم هم اللي هيدلوه على ابنك وعلى طريق الرجوع
ومن وقتها كنت بدخل لوحدي كل يوم تقريبا وأحاول أنده عليهم أو أنده على ابني لكن ماكنش في جديد فاقتنعت أنهم فعلا مش هيظهروا لي وإني لازم أدور على حد يكون فيه المواصفات اللي قال لي عليها الشيخ كأمل أخير وبدأت أبحث باكتر من طريقة لغاية ما وصلت لك
ساعتها كان الأب المكلوم خلّص سيجارته وحكايته وسكت وهو في عينيه نظرة رجاء,,
فسألته_طيب معلش أنا آسف في السؤال ده,, لكن أنت بتقول انه غايب من شهر في جوف الجبل فأيه ضمنك أنه لسه عايش؟؟
فسمعت صوت واحدة ست جاي من ورايا= عايش,, قلب الأم بيحس يا ابني,, وانا قلبي بيقول لي أنه لسه عايش,, وجات قعدت جمبي وبتتكلم باسلوب كأنها بتستجدي مني= لو في ايديك الحل يابني روح وانجده وأنا ممكن اقدملك روحي نفسها لو تحب,, بس تنجده, ومش معنى كده أنك تروح تهلك روحك, لو في ايديك الحل روح ولو مش في ايدك بلاش وابني ليه ربنا هو اللي هيرجعهولي إنما الباقي دا كله اسباب 
وساعتها الاب قطع كلامها وقال_وحتى لو مش عايش,, أنا عايز جثته عشان ادفنه
وساعتها الأم صرخت فيه= ماتقولهاش على لسانك,, أنا ابني عايش وأنا واثقة
أما أنا وسط خناقتهم دي كان جوايا كام إحساس متناقضين منهم الشفقة على الأبوين دول اللي ملهوفين على ابنهم اللي مش عارفين هو مات جوه ولا لسه عايش وبردو الشفقة على ابنهم نفسه لو كان لسه موجود
والاحساس التاني هو الفضول حوالين ممكن واحد بالثراء دا ممكن يدفعلي كام لو قدرت أوصل لابنه أو حتى لجثته,, والحاجة التالته هي الفضول والترقب وبعض الخوف من تجربة كنت اتمنى أخوضها على حسابي من زمان فلو كان ابنه مغامر فانا مجنون مغامرة ورعب أكتر منه,, لكن بردو ماكنتش أحب أول مغامرة بالشكل دا تكون ورا واحد مختفي,, لكن لو كل الحكاية جمدان قلب وعدم جزع واني اتكلم معاهم في جوف الجبل فيا أهلا بالمعارك
شوية أحاسيس متناقضة قطعهم صوت الأب وهو بيقول_بص يابني لو وافقت فقبل ما تدخل الكهف هتخد ربع مليون جنيه ولو طلعت بابني هديك قدهم تلات مرات سواء بيه أو بجثته ولو ما طلعتش أنت خالص فلوسك هتروح في المكان اللي تحدده
فابتسمت وقلت له= ماتقولش حاجتين لو سمحت,, الاولى كلمة جثته لان فعلا قلب الام بيحس,, والتانية أن أنا مش هطلع دي,, لاني بعون الله هطلع حتى لو هخرم الجبل بدراعاتي


لا توجد تعليقات حتى الآن "جبل الجن 👻الجزء الثاني - اليك القصة"

إرسال تعليق

ملاحظة للجميع
  • يمكنك وضع تعليق بصورة أو فيديو YouTube أو Vimeo.
  • المرجو ترك تعليق يتعلق بنفس هذا الموضوع.
  • لا يجوز الترويج للسلع أو البيع.
  • لا تقم بتضمين روابط مشبوهة في التعليقات.
  • سيتم حذف التعليقات ذات الروابط السبام تلقائيًا
  • *علق بشكل جيد ، شخصيتك تنعكس عند التعليق.

اعلان اول المواضيع

اعلان وسط المواضيع الاول

اعلان وسط المواضيع الثاني

اعلان اخر المواضيع